dickwaterink.reismee.nl

Melbourne & New Zealand

Mn laatste update is al weer even geleden, dus ik waarschuw jullie alvast voor het lange verhaal. Zoals ik in mn vorige stukje al schreef stond alleen Melbourne nog op de agenda voordat ik naar New Zealand zou vliegen. Ik vloog op Geelong en dacht ligt een uur buiten Melbourne. Megan, die ik nog ken van Vietnam, zou me daarom oppikken. Alleen begaf haar auto het onderweg, dus was ik alsnog genoodzaakt om de bus te nemen naar de stad.Het was al nacht dusvan daaruit nog met een dure taxi($50,-) naar haar huis. Eigenlijk meteen gaan tukken en de volgende dag met Mick afgesproken, want die had beloofd om me dat weekend de omgeving van Melbourne te laten zien. Verder die dag de stad een btje bekeken: Federation Square, Albert Park (F1 Circuit) en de binnenstad. Aansluitend nog wat biertjes gedronken met wat vrienden van Megan. De daarop volgende dagen een btje gechilled en btje op stap geweest met wat oude bekenden van mn trip door Azie. Op goede vrijdag 's avonds met Mick afgesproken en wat lokale biertjes gedronken. Niet al te laat gemaakt, want de volgende dag zouden we al vroeg richting Yarram gaan. Dat ligt op 3 uur rijden van Melbourne en daar komt Mick oorspronkelijk vandaan. Het plan was om bij de ouders van een vriend van hem te slapen. Zij hebben een boerderij in de middle of nowhere, maar erg lachen. Zo zie je nog eens wat van het binnenland. Met deze familie naar een lokaal festival gegaan, waarbij de hoofdact was: grasmaaierraces. Ja, je moet er van houden. Vervolgens biertjes gedronken in pub in Port Albert! Daarna werd de barbeque aangeslingerd en zou het nog lang gezellig blijven. En 'Shrimp on the Barby'is dus geen Ozzie uitdrukking hebben ze me geleerd. Dat is iets Amerikaans. De volgende ochtend was het plan om kleiduif te schieten, mr helaas werd de vader opgebeld voor een klus en aangezien hij de vergunning heeft, zat schieten er niet meer in.

Na het ontbijt vertrokken we richting Philip Island. De rit ging via de prachtige kustlijn van het zuiden van Australie. Een btje vergelijkbaar met The Great Ocean Road (maar daarover later meer). Onderweg gestopt in Inverloch, waar Mick vroeger altijd op vakantie ging en de Nobbies waar de Pinguin Parade is. Maar de pinguins hebben we geskipt, te duur!! Vervolgens koers gezet richting Melbourne en onderweg nog een winery bezocht en natuurlijk verschillende wijntjes geproefd. De dag erop gingen we naar Bells Beach (Torquay) om de RipCurl Pro te bekijken. 1 van de grootste surfevenementen van de wereld. Alleen de dag ervoor was de mannenfinale al geweest en deze dag was een vrije dag voor de surfers, erg jammer. Dan maar koers gezet richting Lorne. Ook mn Ierse vrienden (Niamh en Joss) waren meegekomen en aldaar lekker op het terras gezet onder het genot van wat biertjes. Die avond afgesproken met de rest vande groep uit Azie. Uiteindelijk met een man of 20 lekker getankten wat andere interessante dingen tot me genomen :)

De dag erop was deze jongen aardig naar de tering, maar toch die middag naar een Footy (Australian Rules Football) matchgegaan.Deze sport is typisch Oz en metname in de regio Melbourne erg populair. Ze hebben 8 teams in de stad en 80.000 mensen waren uitgelopen voor de wedstrijd Hawthorne Hawks en Geelong Cats. Ik moet zeggen eeninteressante sport, maar ik houd het toch bij voetbal! Na de wedstrijd natuurlijk nog wat biertjes gedronken en de volgende dag The Great Ocean Road(GOR). GOR is echteen van de hoogtepunten van mn trip door Oz. Dezeprachtige kustlijn vol met rotsen is echt een aanrader.Het brengt je naar de 12 Apostles (12, of eigenlijk 8rotsen in de zee), Lord Arch Gorg en London Bridge (Rotsbrug in de zee). Na de GOR de nachtbus gepakt richting Adelaideen van daaruit gevlogen naar Sydney. Op beide vliegvelden moest ik 10 uur wachten voordat ik daadwerkelijk naar Christchurch(New Zealand) kon vliegen. Niet echt de meest ideale voorbereiding, maar goed ben inmiddels wel wat gewend.En slapen op Sydney Airport is ook een ervaring.

New Zealand

Christchurch

Aangekomen op Christchurch snel de bus gepakt richting het centrum, maar ivm de aardbeving is de hele binnenstad nog steeds afgesloten. En dus kon ik 45 minuten lopen voordat ik bij mn hostel was. En gelukkig regende het en zonder jas wordt dat aardig nat. Christchurch is sinds de aarbeving echt een ghosttown, het lijkt een btje op de film resident evil. Niets te beleven en praktisch alles is dicht. Ben uiteindelijk een paar dagen gebleven om uit te zoeken hoe ik wilde reizen door New Zealand. Uiteindelijk gekozen voor de hop on/off bus gekozen van Magic, die je naar alle plekken in NZ brengt voor $599,-. Lijkt me een goede deal. Christchurch zelf was dus niet echt een hoogtepunt.

Kaikoura

Na Christchurch de bus gepakt naar het noorden richting Kaikoura en aldaar de eerste seals gezien in NZ, en er zouden nog vele volgen gedurende mn trip door NZ. Verder was het plan om walvissen te bekijken in Kaikoura, maar vanwege het slechte weer (veel regen) werd deze tour afgelast. 's Avond met Nils en Hannah (een duits stel) gekookt en wat biertjes gedronken in de Strawberry Tree waar live optredens waren, erg gezellig. Na 2 dagen Kaikoura de bus gepakt richting Nelson met onderwegeen stopin Picton. De bus werd hier weer wat voller met de mensen die van de ferry kwamen vanuit het Noorder eiland.

Nelson & Greymouth

In Nelson met een groepje een trek gedaan in het Abel Tasman National Park gedaan. En ik moet zeggen 1 van de hoogtepunten van mn trip door NZ. Al denk ik dat een meerdaagse trek nog veel mooier is dan die ene dag die ik heb gedaan. Met name als ik de verhalen van Lineke, een Nederlands meisje die ik heb leren kennen, mag geloven. Na Nelson koerst gezet richting Greymouth met onderweg een stop in Punakaiki. Deze plek staat bekend om de Pancake Rocks en ik moet zeggen dat het er best leuk uitziet. Al heeft het wel veel weg van Philip Island in Oz. Greymouth is echt een saai stadje. Helemaal niets te beleven. Het enige wat je daar kan is de brewery tour van Monteiths. Voor $30,- biertjes proeven plus een GRATIS maaltijd. Dus dat is wel aan mij besteed. Na deze tour met de mensen van het hostel singstar gedaan en vervolgens weer gaan tukken. Want volgende dag weer vroeg op voor de bus naar Franz Josef. Dat is het enige met de Magic Bus, je moet altijd zo vroeg op

Frown

Franz Josef

Na Greymout dus richting Franz Josef gegaan. Franz Josef is een klein plaatsje, maar staat natuurlijk bekend om de enorme gletsjer. Rond het middaguur kwamen aan in Franz Josef en konden we meteen door naar het drop off point voor de hike. Vanaf dit punt lijkt het of de gletsjer echt binnen handbereik is, maar nog steeds is het 2,4 kilometer en dus 45 minuten lopen. De hike was echt super en we hadden geluk met het weer. Dat is iets wat ik echt geleerd heb in NZ. Als ze zeggen dat het mooi weer wordt, wordt het kutweer en vice versa. Maar echt uniek om op zo'n enorme ijsmassa te staan, echt super. Na deze hike zijn we naar de hotpools gegaan en na een halve dag op een gletsjer te hebben rondgelopen is dat wel meer dan verdiend dacht ik zo. Die avond nog met zn allen wat biertjes gedronken in Blue Ice als afsluiting van deze mooie dag.

Queenstown

De busrit van Franz Josef naar was echt super. Een mooie tocht tussen de bergen en de felblauwe meren. Een paar keer zijn we gestopt om echt van het mooie uitzicht te genieten. In Lake Wanaka stopten we iets langer om wat mensen op te pikken en ook daar weer een mooie gelegenheid om wat foto's te maken. Hierna kwamen we in Queenstown aan. Die avond alleen wat wijntjes gedronken en veel geouwehoerd. De dag erop een btje door het stadje en de gardens gelopen. En eind van de middag nog de berg op gegaan voor een mooi uitzicht op Queenstown. Hierna met Orna en Ian een Fergburger gepakt. Queenstown staat bekend om deze enorme unit van een burger, maar echt een superlekkerr. Hierna flink wat biertjes ingeslagen, want om 24.00 werd deze jongen 27. En iedereen van de Magic Bus kwam om 12 uur met GRATIS drankjes aanzetten, waardoor het een goedkope avond werd en om 4.30 lag Bassie in coma! De dag erop stond in het teken van uitbrakken en wasjes draaien. Ik had me al een btje ingesteld op een rustige avond die avond. Maar toen kwamen Lineke, Claire en Manon ook aan vanuit Franz Josef om speciaal mn verjaardag te vieren. Dus werd het wederom een te gekke avond en dag erop wederom uitbrakken en chillen. Na 2 dagen tanken heb ik het die avond rustig aan gedaan. Op 16 mei zijn we (Claire, Lineke en ik) een frisbee gaan kopen om frisbeegolf te spelen, wat echt lachen was. Mr echt talenten waren we niet!! Eind van die middag had ik met Brendan afgesproken, die ik nog van Sihanoukville (Cambodia) ken en in Queenstown woont. Na een paar biertjes zijn we gaan koken voor de dames en vervolgens nog een paar drankjes gedaan in Ballarat. 17 mei ben ik naar Milford Sound gegaan. Het is eigenlijk een fjord, maar zij noemen het sound. Ondanks de regen een erg indrukwekkende tour. Als je naar NZ gaat, echt een must!! Met een boot door de sound varen tussen de dolfijnen echt super.

Dunedin

Na Milford Sound koers gezet naar Dunedin waar ik samen met Lucy en Duncan de wildlife tour ging doen. Het begon nog niet echt super, maar toen we bij de zeeleeuwen en de pinguins kwamen werd het echt lachen. Er zijn maar 10 a 20 van deze zeeleeuwen, en 100 van deze geeloogpinguins. En wij waren getuige van dat een zeldzame zeeleeuw 1 van de zeldzaamste pinguins opat. Onze gids had dit de laatste 10 jaar niet gezien, erg uniek dus. Die avond zijn we o.a met Lucy en Duncan uitgebreid uit eten gegaan. Was weer eens tijd na alle pasta's, noodles en rijstgerechten. En natuurlijk de nodige wijntjes en biertjes gedronken. De dag erop zijn we nog naar de steilste straat van de wereld gegaan in Dunedin alvorens we richting Lake Tekapo gingen.

Lake Tekapo

In Lake Tekapo ben ik 4 dagen gebleven en heb ik vooral veel gewandeld rondom dit meer en in de heuvels/bergen. Wederom weer mooie foto's gemaakt en genoten van de mooie omgeving. Het hostel lag ook aan het water en het is toch lekker opstaan 's ochtends met het zonnetje en het felblauwe meer. Het enige irritante was dat er geen ATM in Lake Tekapo was en ik dus op een gegeven moment geen geld meer had. Gelukkig kwamen Lineke en Claire de laatste dag aan, zodat ik wat kon lenen van hen. Na Lake Tekopa vertrokken Lucy en ik naar Christchurch om het vliegtuig te pakken naar Auckland. Na deze vlucht 2 nachten gebleven in Auckland en btje de stad bekeken. Auckland is echt een stad vergeleken met alle kleine stadjes in NZ. In Auckland wonen 1,5 miljoen mensen (1/3 van NZ) en dat is net zoveel als het gehele zuider eiland. Na 2 dagen vertrokken Lucy en ik richting Rotarua.

Rotarua

Onderweg eerst nog gestopt op Mt Eden waar je een mooi uitzicht hebt over Auckland. En daarna nog een stop Hobbiton, ja waar Frodo vandaan komt en waar ook de nieuwe Hobbitfilm wordt opgenomen.

Rotarua staat bekend om de mudpools en de polynesische spa's. Dit vanwege de vulkanen in de omgeving. En vanwege het sulfiet stinken deze mudpools en spas behoorlijk. Ruikt een btje naar rotte eieren, dus niet echt mij ding. In Rotarua heb ik de government garden aangedaan en daar staat ook het musuem. Wat een erg mooi gebouw is.

Taupo

Na Rotarua gingen we naar Taupo. Ik had besloten om daar 4 dagen te blijven, waardoor ik Waitomo en Wellington zou misten. Dit omdat ik een skydive wilde doen en de Tongariro crossing en dit was niet mogelijk als ik wel naar Wellington zou gaan. De 2e dag zou de mooiste dag van de week worden en met een blauwe lucht in de ochtend besloten om de skydive te boeken. Maar toen ik eenmaal in de lucht was, begon het toch aardig bewolkt te worden. Uiteindelijk toch gesprongen met in gedachten de slechte weersvoorspelling die dagen erop. Mr ondanks de bewolking natuurlijk een vette ervaring. Zou het zeker nog een keer doen. Aan het begin van de middag kwam Lineke aan in Taupo en hebben we samen een btje door het dorpje gewandeld. Helaas zat de Tongariro crossing er voor ons niet in, want vanwege de weer (wind) werd deze steeds afgelast. En dat terwijl het in Taupo superweer was. Uiteindelijk maar een btje op het terras gezeten en van de zon genoten. Ook niet verkeerd, maar had toch graag die trek gedaan. Na Taupo gingen we weer naar Rotarua.

Rotarua part 2

In Rotarua hebben Lineken en ik een Maori village tour geboekt en daar werd ons alles geleerd van de Maori cultuur. Zelf heb ik een paar typische Maori spelletjes gedaan en natuurlijk de Haka gedaan bekend van het rugby. Kan me best voorstellen dat jeals tegenstander dit indrukwekkend vind.Verder typisch Maori voedsel gegeten, dat onder de grond werd klaargemaakt. Ik vond het een erg leuke tour. De busreis naar het dorpje was al top vanwege onze grappige buschauffeur, maar ook de dingen in het dorpje waren super. Na Rotarua via Mt Maunganui terug naar Auckland. Om van daaruit richting de Bay of Island te doen (ten noorden van Auckland).

Bay of Island

In de Bay of Island hebben Lineke en ik een vistrip geboekt, omdat dit toch typisch iets New Zealand is. En het was echt super. Ten eerste is het supermooi om in de Bay of islands te varen en ten tweede was het vissen erg relaxed. Echt vele vissen, met name snappers gevangen en als ze groter dan 27cm mochten we ze houden. Een stuk of 12 uiteindelijk. Vier of vijf van deze snappers werden voor ons gefilleerd en gebakken. Aan het einde van de dag hadden we dus onze eigen vis gevangen en opgegeten. Echt een leuke ervaring. Vervolgens weer terug gegaan naar Auckland om daar de laatste dagen van mn trip in NZ door te brengen.

Auckland

De dagen in Auckland heb ik overdag niet veel gedaan. Wasjes gedraaid, DVD's gebrand voor thuis, etc. De avonden hebben we met name biertjes en wijntjes gedronken. Aangezien er veel bekenden waren in Auckland die moesten wachten op hun volgende vlucht. Nils en Hannah gaan naar Tonga, Lucy naar Fiji, Duncan en Lineke vliegen vandaag naar Santiago en ik dus morgen. Erg gezellig om op deze manier afscheid te nemen van NZ. Verder gister nog ff Hangover Part II gekeken en omdat dit in Thailand is opgenomen kijk je toch weer met veel terug naar de trip in Azie. Zou zo weer terug willen. En om 12 uur nog ff de verjaardag van Lineke kort gevierd.

5 weken New Zealand waren echt fantastisch en veel vetter als de 2 maanden New Zealand. Iedere dag wordt je wakker in een fantastische omgeving. De ene keer bij een felblauw meer, de andere keer tussen de bergen. Echt super, te moeilijk om te kiezen wat nu echt het mooiste was in NZ! Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel weer uitkijk naar Zuid-Amerika. Tijd voor wat nieuws! Te beginnen met Chili!!

E noho ra & Kia ora

Dick

Reacties

Reacties

Dick

O ja, en voor de foto's!! Check mn facebook!!

Marjolein

Dick,
Wat leuk dat je met Mick hebt opgetrokken!! Je noorder eiland en top zuider eiland NZ komen me zeer bekend voor! Echt bleuk om te lezen! Veel plezier in Chili!x

Alon

goed werk jongen . foto's zien er goed uit!

nynke

wat een verhalen dick! Ben er niet helemaal doorheen gekomen nog. Nieuw Zeeland staat hoog op mijn todoreisbestemmingen, dus dat komt iig nog wel! Blijf genieten, Ciao!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!