dickwaterink.reismee.nl

Vietnam, Cambodia, Maleisie, Thailand

Nu dan eindelijk weer een update, maar dat mocht ook wel weer eens na 2 maanden. In die 2 maanden heb ik veel dingen gedaan, gezien, etc. Dus hieronder een update.

Vietnam

Na mijn vorige update ben ik richting Hanoi vertrokken en uiteindelijk was Hanoi 1 van mn mooiste ervaringen tot nu. Ik ben daar ongeveer 10 dagen geweest en echt een fantastische tijd gehad. Ik reisde destijds nog steeds met dezelfde groep rond en in Laos zei iedereen tegen ons dat we in Hanoi Backpackers Hostel moesten verblijven. En ik snap waarom. Zij organiseren de beste trips rondom Hanoi en op het dakterras is er altijd goedkoop bier en soms GRATIS eten. Dus wat wil je nog meer. De eerste trip die we deden was Ha Long Bay, voor degenen die niet weten wat dit is. Dit zijn 1.600 kleine eilandjes aan de Vietnameze kust ten oosten van Hanoi. En omdat wij met Hanoi Backpackers dit hadden geregeld gingen we echt met een partyboot tussen de eilandjes door. Echt een aanrader! Verder ben ik nog naar Sapa geweest, dat ligt tegen de grens aan men China en daar heb ik trekkingtocht gedaan van 2 dagen en bij locals geslapen. Maar wat een prachtige omgeving met al die rijstterrassen met veel hoogteverschil. Het enige dat een btje vervelend was, was de regen en de kou. Maar je kan ook niet altijd zon hebben. Verder hebben we met de groep nog Snake Village gedaan, waarbij je een slang mag doden en het kloppende hart mag opeten. Daarnaast krijg je nog 8 slangenmaaltijden waarbij je voor en na iedere gang een shotje rijstwijn krijgt met slangenbloed erin. Dus je kan je voorstellen dat je aardig naar de klote gaat. Verder zijn we in Hanoi nog naar het Nationaal Museum geweest en de gevangenis waar de Amerikanen ook vast hebben gezeten. En verder was het stappen in Hanoi ook super! Uiteindelijk dus een geweldige stad om heen te gaan.

Na Hanoi vertrokken we met de bus richting Hue. In Hue is op zich niet veel te beleven. Ze hebben daar de Citadel (Een oud paleis met een enorme bunker), maar voor de rest moest je er toch zelf een btje een feestje van maken. Maar dat is wel aan mij toevertrouwd. Na Hue vertrokken met motorbikes richting Hoi An om een stukje van de Topgear route te doen. Voor degenen die dit niet weten zoek de aflevering van Top Gear op over Vietnam en je weet exact wat ik gedaan heb. Maar het was een fantastische ervaring. Een tocht door een prachtige omgeving, met veel heuvels en bergen. Alleen in Da Nang zijn we 1 van de dames kwijtgeraakt, maar na 2 uur zoeken in een grote stad toch teruggevonden.

Hoi An staat bekend om het kleermakers. Ze maken daar alles voor je: pakken, broeken, shorts, jurkjes, jeans, etc. Zelf heb ik dit niet gedaan, omdat ik daar op dit moment niet veel aan heb. Het eten in Hoi An was echt super. We hebben eigenlijk elke avond bij Cafe 43 gegeten en dat is echt een aanrader! Goedkoop, zelfgebrouwen en erg lekker bier en heerlijk eten! Wat wil je nog meer.

Na Hoi An was Na Thrang de volgende halte. Na Thrang is een kustplaats met veel barretjes, clubs, etc. Maar het regende daar nogal dus van het zon, zee en strand hebben we niet kunnen genieten. En dan moet je maar weer overgaan op eten en veel drinken. En Sailing Beachclub was een ideale plek daarvoor en daar waren dan ook vaak te vinden.

Dalat was de volgende stad op onze route, maar het regende daar nog erger. Dus we hebben daar niet veel gedaan en zijn daar ook maar 1 dag gebleven alvorens we richting Saigon vertrokken. En daar scheen gelukkig de zon. Saigon is net als Hanoi een enorme stad, maar heeft toch een andere sfeer. Ben daar naar het War Museum geweest (heette tot 2 jaar geleden Museum of American Crimes against Vietnam) en dat was erg indrukwekkend, soms echt schokkend wat je daar te zien kreeg. Daarnaast zijn we naar de Chi Chi Tunnels geweest. Dit is een gebied ten noordwesten van Saigon waar de Vietnamezen in een doolhof van tunnels schuilden voor de Amerikanen. De Amerikanen is het nooit gelukt hen te vinden en de Vietnamezen lukte het wel middels boobytraps om de Amerikanen te killen. Ben zelf in die tunnels geweest en ik paste er soms wel, soms niet in. Dus erg indrukwekkend dat mensen daar dagen soms weken in hebben kunnen leven. Uiteindelijk was Vietnam een fantastische ervaring. Veel dingen gezien, gedaan en veel leuke mensen ontmoet!!

Cambodia

Na Vietnam vertrok ik met de bus richting Cambodia. De eerste stop was Sihanoukville. Heel veel mensen slaan deze badplaats over, maar het is echt een aanrader. Zo relaxed daar!!! Inmiddels was onze groep (naast de Ieren en de Canadees) groter geworden met 2 Engelsen en een Franse jopie. In Sihanoukville heb ik veel op het strand gelegen (gechilled) en veel lekker eten gehad. En daarnaast natuurlijk veel op stap. Op 23 december was er een Technoparty op een eiland 2 uur uit de kust. Met krakkemikkege bootjes daar naartoe gegaan en helemaal uit onze plaat gegaan. De bedoeling was dat we om 6.00 weer teruggebracht werden, maar of de bootjes begaven het of de taxichauffeur was te dronken om een boot te besturen. Dus we waren pas laat terug op het vaste land. Voor de rest van de dagen hebben we daar veel films gekeken en gewoon een btje gechilled.

Na Sihanoukville stond Phnom Phen op het programma. Aldaar hebben we de Killing Fields en Prison S-21 bezocht. Wat erg indrukwekkend was. Miljoenen mensen zijn daar om niets vermoord. Zelfs babys werden tegen bomen geslagen om ze dood te krijgen. En volwassen werden gedood middels het slaan van een geweer om zo kogels te besparen. Echt bizar! Phnom Phen vond ik voor de rest niet zo geweldig, dus ik ben daar ook maar 2 dagen gebleven alvorens we richting Siem Reap gingen.

Siem Reap is echt een geweldige ervaring. Angkor What? Bar en Temple Bar zijn echt fantastische plekken om mensen te ontmoeten en de nodige biertjes te drinken. En daarnaast heb je natuurlijk de tempels van Angkor Wat. Ik heb de zonsondergang op de tempels mee mogen maken en echt super. Al was het een btje bewolkt, dus had het beter gekund. De volgende dag wilden we ook de zonsopgang bekijken, maar je raad het al!! We waren niet wakker te krijgen na een flink avondje stappen. Die dag heb ik samen met Ciaran alle tempels bekeken: Angkor Wat, Angkor Tom, Bayonne (hier is Tombraider opgenomen) en nog wat andere tempels. Maar erg indrukwekkend om te zien hoe zit dit tempelcomplex in elkaar hebben gezet. Uiteindelijk was Siem Reap de laatste bestemming waarbij onze groep bij elkaar bleef. De Ieren gingen richting Australie, net als de Engelsen. Ik, de Canadeze dinie, een Australier en onze Franse held gingen kerstmis vieren in Sihanoukville. Lekker in de zon, waar in Nederland een dikke pak sneeuw lag. In Sihanoukville was het eigenlijk hetzelfde verhaal als eerder, maar het laatste feestje was echt memorabel. We zaten onder de verf (geel, groen, oranje) en zo lam als een aap. Wat een feest.

Maleisie

Na Cambodia ben ik naar Kuala Lumpur gevlogen, omdat ik daar met Edwin had afgesproken die zijn welverdiende vakantie ging vieren. Daarnaast was een oud-collega van de Drie daar aan het afstuderen dus genoeg bekenden aldaar. Wat me meteen opviel is dat KL erg westers is. Op elke hoek heb je een McDonalds en het is er supderdruk. De eerste completen dag stond eigenlijk in het teken van het krijgen van een 2 maanden visum voor Thailand, maar dat is helaas niet gelukt, omdat ze dicht waren met Oud en Nieuw. Daarnaast hebben we die dag de Twin/Petronas Towers bekeken en hadden we met Hans afgesproken. En ook samen gegeten. En ik moet zeggen dat het eten in Maleisie echt goed is, met name in China Town heb ik goed gegeten. Voor de rest hebben we eigenlijk alles wel een btje bekeken alvorens we ons gingen opmaken voor Oud en Nieuw.

Met Oud en Nieuw zijn we eerst gaan indrinken in een appartement waar alle Nederlandse studenten zaten om vervolgens naar een club te gaan waar we onze eigen tafel hadden

Laughing
En aan het eind van de avond zijn er door 6 a 8 man 6 flessen Jack Daniels door heen gegaan en de nodige biertjes. Dus je kan je voorstellen dat het een prima avond was. De dag erna hebben we daarom ook lekker gerelaxed in het KLCC Park.

Die avond vertrokken we richting Langkawi. Dit is een eiland dicht tegen de kust met Thailand en het weer was daar echt super, iets te super! Want Ed en ik waren zo verbrand dat we de volgende 2 dagen helemaal niets meer konden. Ben nog nooit zo verbrand en rood geweest. En we hebben misschien maar een uurtje in de zon gelegen! Uiteindelijk erg kut dus

Frown

Thailand

Na Langkawi hadden we met Mir en Marc afgesproken op Koh Phangan om daar een weekje te vertoeven. En het was er fantastisch. Toen wij er waren was er geen Full Moon Party, maar we zijn wel naar een Black Moon en een Shivamoonparty geweest en uberhaupt werd er elke dag gefeest! En vervolgens gedurende de dag was het een kwestie van bijkomen en veel kaarten. Op 1 avond kwam er een Zweeds gezelschap bij ons zitten en met name Mir vond dat fantastisch (you can say whatever you want) en Edwin werd A Twin genoemd. Marc en ik kwamen niet bij van het lachen. Na de Shivamoonparty hebben we na misschien 2 uur slaap de ferry gepakt richting Bangkok om daar nog een paar dagen te blijven alvorens Ed, Mir en Marc terug naar Nederland gingen.

In Bangkok heb ik samen met Ed een btje dezelfde dingen gedaan die ik de vorige keer ook had gedaan. Alleen ben ik nu ook naar het Grand Palace geweest en op zich best interessant, maar in die hitte ben je er ook wel gauw klaar mee. Daarnaast hebben we nog een PingPong show bezocht en dat is erg bijzonder om het zo maar te zeggen!

Nadat Mir en Marc naar Nederland waren vertrokken zijn Ed en ik richting Battambang (Cambodia) gegaan, zodat ik 15 dagen extra visum kon krijgen voor Thailand. En ik had gehoord en gelezen dat Battambang wel een leuk stadje was. Maar eigenlijk was daar weinif te beleven. We hebben de Bambootrein gedaan en zijn naar een tempel geweest (Phnom Banan) en dat was het eigenlijk. Ik hoor eigenlijk van iedereen dat de boottrip van Siem Reap naar Battambang erg super is, maar dat zal ik nooit weten.

Toen we weer in Bangkok waren zijn we nog naar de grote shopping malls gegaan (Siam Square en MBK) en die avond vertrok ik richting Koh Phangan voor de Full Moon Party waar ik met de Canadeze dinie had afgesproken. Zij was daar al met twee Engelsen en ik zou hun opzoeken. Alleen het was nog een hele klus om hun te vinden zonder internet en telefoon. Na twee dagen zoeken was dat gelukt. We hadden een bungalow voor 2 personen, waar we met zn vieren in zaten. Maar gelukkig wel dichtbij de plek waar Full Moon gehouden worden, Haad Rin. Allereerst zijn we naar de pre Full Moon Party gegaan en dat was al lachen. Maar de Full Moon is echt SUPER!! Once in a lifetime experience. 10 duizenden mensen op een strand die compleet naar de klote aan het gaan zijn. In 1 woord: awesome!!

Maar na de Full Moon moest ik wel flink bijkomen. En ben ik samen met een Engelse naar Koh Tao gegaan om bij te komen. Samen een goedkope bungalow gehuurd en het eiland bekeken. Na 2 dagen vertrok zij richting Penang en ben ik richting Krabi gegaan. Maar ik kom zeker terug in Koh Tao om daar mn PADI te halen. Waarschijnlijk eind februari, vlak voor dat ik naar Australie ga.

In Krabi heb ik de Tiger Cave Temple bezocht boven op een berg met een fantastisch uitzicht. Maar het koste wel 1.237 treden om daar te komen. Erg vermoeiend. Vandaag staat eigenlijk in het teken van relaxen en morgen ga ik wel weer wat ondernemen. Waarschijnlijk Rayleigh beach. Daarna ga ik richting Maleisie, omdat mn visum weer afloopt en ik dus het land uit moet en bij binnenkomst weer 15 dagen krijg. In Maleisie wil ik eigenlijk nog naar Penang en Melaka. Met name Melaka lijkt me wel wat, omdat daar de Nederlanders 200 jaar lang de baas zijn geweest. En benieuwd of daar nog wat van over is. We zullen zien. En misschien ga ik nog proberen om Singapore te halen, maar dat hangt een btje van de tijd af.

Nou dit was even een update en tot de volgende...

Grts Dick

Reacties

Reacties

Rogier

Tering Dick, Goed bezig gozer!
Wat een reis. Je mag trouwens wel wat meer verslagjes schrijven. Is leuk voor het thuisfront. Ik was namelijk even bang dat je in de cel zat met 20 van kleine thaise mannetjes......
Leuk om te horen dat alles goed met je gaat. Veel plezier!
Groet,
Rogier

Annemarie Naberman

Hey Dick

Leuk om weer eens van je avonturen te lezen.
Zo te zien vermaak jij je echt wel daar.

Groetjes Annemarie

lennips@ziggo.nl

Wat een mooie verhalen Dick. Ik denk dat je straks best wel een boek kunt schrijven over al je belevenissen.
Tenslotte beschikken Marienberg en Beerzerveld nog niet over een schrijver. Dus Dick doe je best. Ik weet al een titel: Met een rugzakkie gung Dick de hele wereld pakkie.

JP

Ik zie dat je naast het reizen ook goed in vorm blijft. Die rechter pols ontwikkelt zich uitmuntend!!

Frankos

Klinkt goed Dick. Volgens mij drink je alleen een beetje te weinig...? Kilootjes aangekomen van de buckets en de Tiger of Beer Lao? Of zorgen de noodles dat je nog een beetje op je streefgewicht blijft ;-)

Koh Tao is perfect om je paddy te halen, dus zeker doen.. Ben jij ook al aan het genieten van je gezelschap, zoals ik je vertelde over mijn Zweeds gezelschap ;-)

Rustig aan kerel, maar dat komt wel goed

Ciao,
Frankos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!